Har kommunernes sundhedsydelser værdi for patienterne? Kommunerne løser en lang række af de sundhedsopgaver, som er helt tæt på borgerne. Spørgsmålet er, hvordan vi bliver bedre til at måle, om borgerne rent faktisk bliver gladere og raskere af de sundhedsydelser, de får – også fra deres kommune?

Efter en årrække med fokus på aktivitetsmål har fokus flyttet sig: Nu skal vi måle på, om behandlingen rent faktisk har værdi for patienten. Og værdibaseret styring er også relevant i forhold til kommunerne. For et år siden var professor Michael Porter fra Harvard Business School i København netop for at tale om konceptet ”Value Based Health Care”, hvor man måler værdien for patienterne som de sundhedsmæssige effekter (outcome), der opnås i forhold til omkostningerne. Det er en drejning fra...

Denne artikel er forbeholdt abonnenter.

Log indEller opret en brugerprofil for at få adgang til artikler.Opret konto

Prøv Kommunal Sundhed gratis i fire uger.

Tilmeld dig og få fri digital adgang til alle artikler på Kommunal Sundhed i fire uger. Du modtager også vores nyhedsbrev tirsdag og torsdag, med de seneste nyheder og historier fra det nære sundhedsvæsen. Prøveabonnementet er helt uforpligtende og udløber automatisk efter prøveperiodens udløb.

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.


Allerede bruger? Log ind