Sosu-underviser efter praktik i ældreplejen: Kommunikationen er vigtig
Trine Holm tog imod Vejle Kommunes tilbud om to dages praktik i ældreplejen for at få et indblik i, hvilken dagligdag hendes elever kommer ud i efter endt uddannelse.

Sosu-underviser efter praktik i ældreplejen: Kommunikationen er vigtig Danskunderviser Trine Holm fra Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens var to dage i praktik i ældreplejen i Vejle Kommune. Her fik hun input til undervisningen og indblik i, hvor vigtig kommunikationen er i dagligdagen.

For at blive en god sosu-hjælper eller assistent, er det nødvendigt at træne de kommunikative evner rigtig meget. Det konstaterer Trine Holm, der underviser i dansk og kommunikation på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens, efter at hun har været to dage i praktik i ældreplejen i Vejle Kommune.

Trine Holm tog imod Vejle Kommunes tilbud om to dages praktik i ældreplejen for at få et indblik i, hvilken dagligdag hendes elever kommer ud i efter endt uddannelse

Det kan virke hult at lire en masse teorier af i klasselokalet og ikke helt være på højde med den helt almindelige dagligdag for sosu-assistenter og hjælpere, og hvordan teorien bliver brugt i praksis. Nu kan jeg tale mere kvalificeret med mine elever

Trine Holm, underviser i dansk og kommunikation på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens

»Det kan virke hult at lire en masse teorier af i klasselokalet og ikke helt være på højde med den helt almindelige dagligdag for sosu-assistenter og hjælpere, og hvordan teorien bliver brugt i praksis. Nu kan jeg tale mere kvalificeret med mine elever,« siger Trine Holm.

Mestre tydelig kommunikation

Trine Holm fulgte den første dag en sosu-assistent på et plejecenter, og dag to var hun med en sosu-hjælper i et udekørende team, hvor hun cyklede ud til borgerne.

Begge dage oplevede hun en stor professionel tilgang og nogle medarbejdere, der tog sig tid til samtalen ved hver enkelt borger, samtidig med at de havde en stram arbejdsplan, de også skulle have styr på.

»Som dansklærer var jeg optaget af, hvor tydelig kommunikation man skal kunne mestre. Jeg var meget imponeret over, at de lykkes med den kompleksitet, der ligger i at have styr på medicindosering, lave kompliceret sårpleje og værdig kommunikation med borgeren på en og samme tid,« siger Trine Holm.

Derudover havde hun som underviser også fokus på, hvordan dokumentationen foregår i praksis.

»Jeg har flere ordblinde elever, så derfor var jeg meget nysgerrig på dokumentationen i praksis. Der kan jeg så se, at i de tilfælde, hvor nogle har svært ved at dokumentere, der hjælper medarbejderne hinanden, det er sådan, ånden er,« lyder det fra dansklæreren.

Input til undervisningen

Ligeledes består Trine Holms elevgruppe også af mange elever, hvor dansk ikke er modersmål. Efter sine to dage i praktik tænker Trine Holm, at det vil være meget relevant at tilbyde ekstra kurser i dansk, så denne gruppe af elever kan få styrket sine danskkundskaber, så de står stærkere i mødet med en borger, der måske har en stærk dialekt.

»Jeg har fået et indblik i helt praktiske ting, så jeg bedre ved, hvad der kræves i forhold til elevernes kommunikationskompetencer. Jeg vil fremover i min undervisning i kommunikation have mere vægt på det at gøre sig forståelig, indføling samt den empatisk, lyttende kommunikation,« siger hun.

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.