Silkeborg efterlyser politisk hjælp til teknologi i hjemmeplejen Teknologi er vigtig i det kommunale sundhedsvæsen, men det giver problemer, når dokumentationen skal laves. Derfor opfordrer Silkeborg Kommune ministre til at give flere penge til området.

En ældremilliard, en milliard til værdighed og nu også en teknologimilliard. Det er ønsket fra Silkeborg Kommune, der har givet forslaget videre til ældreminsiter Thyra Frank (LA) og innovationsminister Sophie Løhde (V), der begge har besøgt kommunen for nylig.

Formand for Handicap- og Ældreudvalget, Hans-Jørgen Hørning (V), tog imod de to ministre og forklarede dem, at kommunen har problemer med teknologien, som de bruger i forbindelse med dokumentation.

»Vi får nogle penge fra puljer som ældremilliarden, øremærkede midler til klippekort eller demenskursus til medarbejdere. Næste gang Christiansborg-politikerne overvejer at give penge til kommunerne via en pulje, så bør det være til teknologien, for det er ikke blevet taget alvorligt nok,« siger Hans-Jørgen Hørning.

På de to ministerbesøg, var der medarbejdere til stede, der fortalte om de problemer, de har med teknologi i forbindelse med dokumentation i praksis, hvor trægt udstyr og huller i dækningen gør arbejdet vanskeligt.

Udstyr og uddannelse

Hvis Silkeborg Kommune får mulighed for at søge om midler til teknologiområdet, står uddannelse og udstyr øverst på ønskelisten.

Medarbejderne skal have det nødvendige udstyr for at kunne dokumentere de nødvendige oplysninger ude ved borgerne på en nem og effektiv måde. Det kræver, at udstyret løbende opdateres og udskiftes, så medarbejdere ikke skal bøvle med gammelt udstyr, der ikke virker.

»Der er ingen tvivl om, at ordentlig dokumentation er vigtig især i dag, hvor borgerne i hjemmeplejen er mere syge end tidligere, og derfor er mange forskellige medarbejdere inde over borgerne. Dokumentation er derfor helt afgørende, for at medarbejderne får en klar melding om den aktuelle situation ved borgeren,« siger Hans-Jørgen Hørning.

Inge Bank, der er sundheds- og omsorgschef i kommunen forklarer, at det ikke er dokumentationen, der skaber frustration. Det er udstyret, der irriterer medarbejderne.

»Vores medarbejdere har brug for at overlevere dokumentation for at sikre en høj patientsikkerhed, og at medicinen er i orden. Problemet kommer, når medarbejder har noget udstyr, der ikke virker, eller som er langsomt. Det kan betyde, at medarbejderens skal ind forbi kontoret for at notere dokumentationen, og der kan ting gå i glemmebogen undervejs,« siger hun og uddyber:

»Hvis udstyret er langsomt eller ikke fungerer, bruger medarbejderne længere tid på at lave dokumentationen, og det betyder, at noget at tiden fra borgeren flyttes til tid med dokumentation.«

En opgradering af udstyr vil også kræve, at medarbejderne bliver opdateret på det og får uddannelse i at bruge den nye teknologi. Det kan være med til at sikre, at tiden til dokumentation ikke bliver et irritationsmoment, og at det kan foregå tæt på borgeren.

En borger – én plan

Silkeborg Kommune gør allerede en indsats for at lette arbejdet med dokumentation. Kommune har nemlig lavet en vision, der hedder en borger – én plan. Det betyder, at der uanset medarbejderens faglighed altid kun skal være et sted, hvor borgerens oplysninger er.

»Det betyder rent praktisk, at man skal have noget moderne udstyr, der skal kunne snakke med andre. Det kan være sygehuse, praktiserende læge eller andre instanser. De skal alle kunne tilgå samme forbindelse, så det er let at flytte dokumenter. Der er ingen dokumenter, der er hemmelige, men problemet er, at man ikke kan få fat i dem med det samme,« siger Hans-Jørgen Hørning.

Når hver borger har en plan, betyder det, at alle kan arbejde ud fra borgernes mål i planen.

»Der skal hele tiden koordineres og være sammenhæng mellem medarbejdere og borgerens plan. For at det kan lykkes, skal der være noget teknologi til stede, der giver mulighed for at arbejde sådan,« siger Inge Bank.

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.