Forskere fra Center for Sund Aldring mener, at frontpersonalet er afgørende, når det kommer til at understøtte borgerens digitale møde med den offentlige sektor, fordi det er dem, som bærer det menneskelige nærvær i den offentlige service.Foto: CoRe

Nærvær skal bære den offentlige digitalisering Nærvær er centralt i mødet mellem borgeren og den offentlige sektor. Hvis vi skal skabe et inkluderende digitalt samfund, skal den digitale støtte have en central plads i den offentlige sektors service.

Midt i et hjemmebesøg hos en ældre borger spurgte en forebyggelseskonsulent, om den ældre ikke skulle have en rollator. Den ville kunne støtte hende, når hun skulle ud ad døren, så hun nemmere kunne få frisk luft, købe ind og gå små ture. Sådan fortæller forebyggelseskonsulenten i et interview.  »Men så skal hun søge den, og det skal hun gøre digitalt. Og der kan man jo hurtigt fornemme, om hun overhovedet får det gjort. Fordi hvis jeg siger til hende,...

Prøv Kommunal Sundhed gratis i 4 uger

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.