Læge-app kan være en støtte til sårbare borgere To kommuner har testet en app, der giver mulighed for videokonsultationer mellem udsatte borgere og egen læge med støtte fra en kommunal sundhedsfaglig medarbejder. De foreløbige resultater er positive.

Slagelse og Vesthimmerlands kommuner har de seneste måneder anvendt og indsamlet erfaringer med Kontakt Læge-app, som er et projekt ledet af MedCom med det formål at styrke kontakten mellem sårbare borgere og almen praksis.

Appen giver mulighed for at afholde videokonsultationer mellem læge og borgere, som er tilknyttet eksempelvis et bosted eller plejecenter, med støtte fra en kommunal sundhedsfaglig medarbejder.

I Slagelse blev der fra 1. marts til 30. juni i år gennemført 96 videokonsultationer, og evalueringen viser, at både borgere og medarbejdere generelt har været positive overfor video som supplement til fysiske konsultationer hos lægen.

De foreløbige erfaringer peger på, at flere af de henvendelser, som normalt kræver fysiske konsultationer eller hjemmebesøg, kan håndteres via video. Dermed kan man spare tid og ressourcer for både borgeren og kommunen.

Flere gevinster

Medarbejderne fremhæver blandt andet kortere transporttid og ventetid som gevinster ved brug af appen. Her er et citat fra evalueringen:

»Hvis borger ønsker det, så synes jeg klart, at det er noget, vi skal kunne tilbyde, og hvis lægen er med på det, fordi jeg kan kun se mening i, at vi sparer ressourcer for alle og ikke kører land og rige rundt.«

En anden medarbejder udtaler:

»Man ville jo sagtens kunne bruge det mere (…) Al det her planlægning for både os i hjemmeplejen og patienter med at få bestilt en bil og få kontaktet pårørende (…) Der er ligesom nogle ting, man slipper for. Der er mange, som har udfordringer med at komme ned til egen læge for at få blodprøvesvar eller medicinændringer.«

Desuden understreger medarbejderne i deres tilbagemeldinger muligheden for at kunne få hurtig afklaring eller opstart af behandling af borgere, især i akutte tilfælde. Som en medarbejder bemærker:

»Jeg tænker også sådan opstart af antibiotika i forhold til et sår med rigtig grel infektion i, at man kan lave en videokonsultation og måske nå at få medicinen hjem samme dag i stedet for, at man skal vente til dagen efter.«

Og her er det en medarbejder, som har prøvet at stå med en borger, der var kommet til skade med sin finger:

»Jeg var i tvivl, om der var brud ved lillefinger. Så havde vi lægen med, og så fik hun mig til at udføre nogle undersøgelser med den hånd og den finger, og ud fra det blev vi enige om, at vi skulle sende ham ind til røntgen. Så det gav god mening, også fordi det var sådan lidt akut, jeg ville ikke kunne nå at få fat på ham i lægehuset, før de lukkede.«

MedCom understreger dog, at det altid er lægen, som afgør, hvilken form for konsultation der er mest hensigtsmæssig for behandlingen af borgeren.

Brugervenlig app

Slagelse Kommune valgte at afprøve appen på ti plejecentre og ti bosteder. Ni af de ti plejecentre tog appen i brug, mens det samme gjaldt fire af de ti bosteder. Derudover har hjemmesygeplejen også anvendt appen.

I Slagelse var det sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, som hjalp borgerne med videokonsultationerne via Kontakt Læge-appen. Medarbejderne loggede på appen med deres vanlige bruger-id og kode, og så var der forbindelse til lægen.

Vi ser det som et godt supplement til almindelige lægebesøg, og appen giver mulighed for, at sundhedsfaglige medarbejdere bedre kan støtte borgeren i et sygdomsforløb

Titti Meling Berge, velfærdsteknologisk konsulent, Vesthimmerland Kommune

Enkelte rapporterede dog lidt problemer med billedkvaliteten ofte på grund af en dårlig internetforbindelse. Her er det en medarbejder i Slagelse:

»Jeg ved ikke, om det har været fordi, jeg har stået ude på landet, men lægen havde svært ved at se, hvad jeg ville vise ift. sår. Vi fik sat lidt mere lys på og prøvet med forskellige afstande, og så lykkedes det da også til sidst, men det var lidt et pixeleret billede.«

Medarbejderne er enige om, at skærmstørrelsen på en tablet er helt fin til at afholde videokonsultation.

Casper Juul Jensen er konsulent i velfærdsteknologi i Center for Sundhed & Ældre i Slagelse Kommune og tovholder på afprøvningen af Kontakt Læge-appen i kommunen.

»Jeg frygtede lidt, at det ville blive svært at engagere mine kolleger i projektet, fordi der foregår så meget andet, som de også skal forholde sig til. Vi har blandt andet et stort nyt omsorgssystem, der skal fungere fra 1. november, samtidig med at vi har andre velfærdsteknologiske tiltag i gang, der involverer medarbejderne,« fortæller Casper Juul Jensen.

Men han blev glædeligt overrasket:

»Mange af vores kolleger på plejecentrene og bostederne har virkelig brugt appen og været omhyggelige med at evaluere resultaterne, så vi vil helt sikkert fortsætte med at bruge den,« siger Casper Juul Jensen, som tilskriver appens store brugervenlighed en del af succesen.

Et godt supplement

I Slagelse Kommune har der dog også været medarbejdere, som var mindre interesserede i den nye digitale mulighed, ligesom der er borgere, som foretrækker at se lægen i øjnene, uden at det skal være via en skærm.

Men for de borgere, som ikke bryder sig om at skulle møde fysisk op hos lægen, har appen gjort en stor forskel, fortæller en medarbejder:

»Vi har mange bosteder med borgere med udviklingshæmning, som er rædselsslagne for læger og sygeplejersker og alt muligt andet (…) De er hverken umyndiggjort eller har pårørende, der skal tale deres sag, fordi de egentlig selv kan det, men kognitivt har de ikke helt funktionen til at vurdere egen sygdom, så det er et gråzonefelt. Der kan appen være uvurderlig, fordi den virkelig kan hjælpe, når vi står her og siger, ‘nå men ved du hvad, vi kan jo bare prøve at ringe til lægen, du skal ikke derhen’. Det kan være, at det er tilstrækkeligt til, at borgeren siger okay.«

Nogle medarbejdere har også anvendt appen til korte videokonsultationer med lægeklinikken, uden at borgeren var til stede. Her fik de afklaret eventuelle akutte helbredsspørgsmål for borgerne og fulgt op på andre borgerforløb.

I Vesthimmerland Kommune var der fra starten opbakning fra lægerne. Derudover har sygeplejerskerne i hjemmesygeplejen, på plejecentre og korttidsafsnittet taget godt imod muligheden for videokonsultation og har set potentialerne, fortæller Titti Meling Berge, der er velfærdsteknologisk konsulent i Vesthimmerland Kommune.

»Som kommune ser vi det som et godt supplement til almindelige lægebesøg, og appen giver mulighed for, at sundhedsfaglige medarbejdere bedre kan støtte borgeren i et sygdomsforløb og opnå et tættere samarbejde mellem læger og sundhedsfaglige medarbejdere,« siger hun.

Opstarten var i Vesthimmerland præget af, at sygeplejerskerne havde travlt, men da kommunen ligesom Slagelse var en såkaldt fyrtårnskommune var der ekstra implementeringsassistance fra MedCom. Men da først medarbejderne fik taget appen i brug, kunne kommunen notere en tidsbesparelse, og antallet af videokonsultationer er støt stigende.

Både Slagelse og Vesthimmerland kommuner vil gerne fortsætte med at bruge Kontakt Læge-appen og udbrede den til flere områder som for eksempel psykiatri- og handicapområdet.

Læs evalueringen af Kontakt Læge-appen her.

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.