Flere ledere i den bornholmske hjemmepleje skal øge kvaliteten
»Vi skruer på rigtig mange knapper på en og samme gange og håber, at det giver en god effekt hos borgerne,« siger ældrechef Birgit Mortensen om de forandringer, der er på vej på ældreområdet i Bornholms Regionskommune.Foto: Allan Rieck

Flere ledere i den bornholmske hjemmepleje skal øge kvaliteten Bornholms Regionskommune udvider teams og lederstaben i hjemmeplejen fra syv til ti. Dette skal sikre en kortere afstand mellem medarbejder og leder, som skal føre til øget kvalitet, siger ældrechef.

Et stort ønske fra kommunalbestyrelsen, medarbejderne og borgerne i Bornholms Regionskommune er at styrke arbejdsmiljøet blandt hjemmeplejens medarbejdere og øge kontinuiteten hos borgere. En ændring i organiseringen i hjemmeplejen skal få det ønske til at gå i opfyldelse.

3. juni blev der sat gang i dette, da en organisationsændring trådte i kraft. Den medfører, at kommunens hjemmepleje går fra syv til ti team med dertilhørende ledere.

»Vi skulle finde den bedste måde at opnå vores ønske på, og der har vi sammen med medarbejderne vurderet, at en af vejene til det er at sænke ledelsesspændet. Oplevelsen af  at nogle ledere har svært ved at nå at kigge alle sine medarbejderne i øjnene hver dag kan give sig til udtryk i en lav trivsel og et højere sygefravær. Det skal vi ændre,« siger kommunens ældrechef, Birgit Mortensen.

Ikke starte forfra hver gang

Tiltaget med flere ledere stammer fra en grundig undersøgelse af ældreområdet i kommunen, der blev sat i værk sidste år, og som løbende skal føre til forbedringer på området.

I alt skal 24 indsatser forbedre ældreområdet.

»Vi skruer på rigtig mange knapper på en og samme gange og håber, at det giver en god effekt hos borgerne,« siger Birgit Mortensen.

Det er de medarbejdere, der kender borgeren bedst, der ved, hvad opgaverne består i, og hvad der er vigtigt for den enkelte borger

Birgit Mortensen. ældrechef, Bornholms Regionskommune

Hun vil dog endnu ikke løfte sløret for alle de andre indsatser, da der skal arbejdes lidt mere med dem, inden de kan implementeres. Men udover de flere ledere vil to af dem handle om øget kontinuitet og faste ruter.

Fremover vil ledere i den bornholmske hjemmepleje være leder for i gennemsnit 33 medarbejdere. Tidligere var der team med 60 medarbejdere pr. leder.

»Kvaliteten styrkes ved, at hver teamleder og planlægger har færre borgerforløb at skulle organisere, og det vil øge mulighederne for, at der kommer så få medarbejdere hos borgeren som muligt. For det er de medarbejdere, der kender borgeren bedst, der ved, hvad opgaverne består i, og hvad der er vigtigt for den enkelte borger,« siger Birgit Mortensen.

Derudover vil kommunen skabe nogle faste ruter med stabile borgere, hvor to til tre medarbejdere er knyttede til den rute.

»Vi arbejder med, at medarbejderes fremmøde skal planlægges med udgangspunkt i de faste ruter. På den måde skal der være større overensstemmelse mellem vagtplaner og opgaven hos borgerne, så medarbejderne ikke skal starte forfra hver gang,« siger Birgit Mortensen.

Resultater på en måned

Birgit Mortensen siger, at forskellen ikke vil kunne mærkes fra første dag, fordi nogle medarbejdere flytter team og dermed starter forfra hos borgeren.

»Derfor vil der være en overgangsperiode, hvor vi ikke kan være helt sikre på, at det går den rette vej. Vi skal dog gerne kunne se en forandring nogle steder i løbet af en måneds tid. Derudover håber jeg som minimum at se samme tilfredshed og meget gerne en øgning, når vi næste gang måler på den borgeroplevede kvalitet,« lyder det fra ældrechefen.

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.