Social- og sundhedsassistent Majbrit Bertelsen er begejstret for de nye muligheder, som løbende afprøves på hendes arbejdsplads, herunder en ny funktion i den app, der i et par år har været et integreret teknologisk redskab.Foto: Thisted Kommune

Selvstyrende teams i Thisted: Vi har alle sammen et ansvar Fleksibilitet i opgaveløsningen og mere ansvar til den enkelte medarbejder kendetegner et forsøg med selvstyrende teams i hjemmeplejen i Thisted Kommune

»Jeg er medspiller i, at det hele fungerer. Vi har alle sammen et ansvar.«

Det spændende ved den her forandring er, at vi er så stor en organisation. Noget kan fungere i team 1, men ikke i team 3

Betina Femhøj, teamleder for sygeplejerskerne

Sådan beskriver social- og sundhedsassistent Majbrit Bertelsen sin tilgang til arbejdet.

Majbrit Bertelsen er en del af aftenteamet i Hjemmeplejen Nord, Thisted Kommune, hvor det netop nu afprøves, om selvstyrende teams kan give større arbejdsglæde for medarbejderne og samtidig gøre hverdagen bedre for de borgere, der modtager hjælp.

I Hjemmeplejen Nord er organisationen ændret fra to store teams til fire mindre – tre daghold og ét aftenteam. En samtidig ændring af ruterne betyder, at medarbejderne generelt kommer ud til færre forskellige borgere i løbet af en arbejdsuge, og dermed får borgerne altså også i højere grad end tidligere besøg af kendte ansigter.

I en kommune med en stor geografi betyder kørsel meget. I Thisted Kommune køres der tre millioner kilometer om året i hjemmeplejens biler. Området Nordthy/Hannæs er således delt op i otte ruter, hvor der på hver rute er tilknyttet et fast makkerpar og en hjemmeplejebil.

For borgerne giver det genkendelighed og relation, når udgangspunktet er, at de kun ser to forskellige medarbejdere om aftenen, og for medarbejderne giver det et bedre arbejdsmiljø.

»Vi har fået ‘rutebiler’. Det betyder, at makkerparret har ansvaret for, at bilen ikke efterlades beskidt eller med en tømt tank, hvilket er en træls ting,« fortæller Majbrit Bertelsen.

Alle medarbejderne møder ind i Thisted – til dagvagt eller aftenvagt, hvor der holdes korte teammøder, inden der køres ud på ruterne – efter den aktuelle vagtplan.

Medarbejderne har selv foreslået, at der holdes fælles frokostpause uden for Thisted for at spare køretid. For eksempel er der lejet en konfirmandstue i landsbyen Hillerslev, hvor medarbejderne spiser frokost. Derved bliver der frigjort cirka 20 minutter, der kan bruges til opkvalificering, koordinering eller ekstra tid til fru Hansen.

Sparring på tværs

Som et element i de selvstyrende teams er det også indført, at visitator, sygeplejerske og terapeuter og teamledere deltager i frokostmøderne med regelmæssige mellemrum.

På den måde kan de forskellige faggrupper lettere sparre omkring de borgere, der aktuelt har brug for hjælp. Og der kan løbende drøftes ændringer i organisationen.

Lederen af hjemmeplejen i Thisted Kommune, Nina Odde, peger på, at hele ideen med selvstyrende teams er at tage udgangspunkt i medarbejdernes forslag til forandringer. De ved, hvor skoen trykker.

I forberedelsesfasen i begyndelsen af 2022 blev der afholdt workshops, hvor medarbejderne kunne komme på banen med deres forslag. Her har også vagt- og ruteplanlæggerne været med.

Betina Femhøj, teamleder for sygeplejerskerne:

»Det spændende ved den her forandring er, at vi er så stor en organisation. Noget kan fungere i team 1, men ikke i team 3. Og hvis borgertyngden ændrer sig, må vi også ændre på vores teams,« siger hun.

To borgere i et team kan måske være blevet indlagt på sygehuset, mens to medarbejdere for eksempel er sygemeldt i et andet team.

»Så kører vi naturligvis ressourcerne derhen, hvor der er behov for dem«, siger Betina Femhøj.

Faglige fyrtårne

De 14 sygeplejersker i Team Nordthy/Hannæs har fået en større rolle som følge af de selvstyrende teams.

»Sygeplejerskerne er eksperter på fagligheden, og derfor arbejder vi på at gøre dem til faglige fyrtårne,« siger Betina Femhøj.

Den vagthavende sygeplejerske deltager i et møde i sit team, før social- og sundhedshjælpere og -assistenter kører ud til borgerne.

På teammødet drøftes de borgere, der er på listen, og særligt, når der er nye omstændigheder, man skal være opmærksom på i forhold til sidste besøg i hjemmet.

Afprøvningsfasen for de fire forskellige teams i Hjemmeplejen Nord begyndte i september.

Skriftelighed spænder ben

En af nyskabelserne er begrebet ‘Afvigelse i tid’, der har givet mere fleksibilitet og mindre skriftlighed for den enkelte medarbejder.

»Et stort benspænd har været den skriftlige dialog, der tidligere skulle bruges, hvis man havde behov for to minutter mere end de syv, der var sat af til borgeren. Nu har vi givet beslutningsevnen ud til den enkelte medarbejder,« forklarer Nina Odde, leder af hjemmeplejen.

Hvis en borger for eksempel er visiteret til to gange hjælp til bad pr. uge, er det 40 minutter. Her kan medarbejderen selv beslutte at øge tidsforbruget til en ydelse med op til ti minutter. Det kan for eksempel være, at borgeren er særligt træt i en bestemt uge.

Førhen skulle en visitator vurdere en sådan ændring.

‘Afvigelse i tid’ dokumenteres naturligvis af medarbejderen, og hvis det gentager sig mere end tre gange, vil en ny visitation komme på tale.

Der tages små skridt væk fra det minuttyranni, der har været styrende for ældresektoren i mange år.

Ændringer er svære

Fritvalgsordningen på hjemmepleje betyder, at kommunerne skal kunne udregne den eksakte pris på hjemmepleje. For at kunne det visiteres hjælpen i minutter, som visitationen hver måned afregner over for både den kommunale hjemmepleje og de eksterne/private leverandører.

Førhen kunne det hele blive så komplekst. Nu løser vi problemet nu og her. Vi spiller tennis

Kathrine Josefsen, teamleder

At ændre i principper og procedurer for afregning er meget teknisk og kræver involvering af mange ekspertiser.

Nina Odde glæder sig derfor over, at alle relevante forvaltninger på rådhuset i Thisted bakker op om forandringen – fra HR til økonomi- og lønafdeling.

Lederen af hjemmeplejen har store forventninger til, at projektet vil give en positiv effekt, når det gælder rehabilitering af borgerne.

»Når medarbejderne får et større kendskab til den enkelte borger, kan hun eller han bedre vurdere, om borgeren er på vej op eller ned i funktionsniveau. Samtidig kan medarbejderen hurtigt reagere og i samspil med en kollega eller terapeut finde ud af, hvad der er brug for i forhold til at gøre borgeren selvhjulpen og frisk i længere tid«.

Kolleger kan byde ind på opgaver

Fælleslisten er en ny mulighed i Cura Mit Team-appen, der netop er lagt ud til pilotafprøvning i Hjemmeplejen Nord. Cura er et journal- og planlægningsredskab, som medarbejderne kender og kan tilgå fra deres telefoner eller tablets.

Cura Mit Team fungerer på den måde, at eksempelvis en social- og sundhedsassistent kan lægge en ‘opgave’ ud, som kolleger så kan byde ind på. Det kan være, at en borger er faldet i forbindelse med et bad, og social- og sundhedsassistenten er kommet en time bagud i forhold til planen.

Førhen ville vedkommende skulle ringe rundt for at høre, hvem der ville kunne tage den næste borger på hendes vagtplan. Her er Fælleslisten en meget nemmere løsning, for det er bare at lægge opgaven ud og tjekke, om den bliver ‘taget’ af en kollega.

»Fælleslisten er ikke mindre end fantastisk. Jeg er helt solgt,« siger Majbrit Bertelsen om denne nye mulighed i appen.

Stadig brug for ledelse

Men de selvstyrende teams og teknologien har ikke gjort ledelse overflødig.

»Kriteriet for succes er, at du har en knivskarp ledelse tæt på,« siger Randi Holler, der er sygeplejerske og tilknyttet aftenteamet.

Som teamleder mærker også Kathrine Josefsen tydeligt, at forsøget med selvstyrende teams har ført til et større medansvar hos medarbejderne.

»Før i tiden kunne kontoret være en skraldespand for medarbejderne. Hvis der var problemer, var der en forventning om, at teamlederen kunne fixe det. Nu er vi blevet mere ‘vi’. Hvis der er noget, der skal løses, ser vi på det sammen. Det er den fedeste forandring,« siger hun.

Hun kommer med et eksempel. På et tidspunkt var flere hjemmeplejebiler til service på samme tid, så teamet manglede to biler til næste dag. En medarbejder brokkede sig. Men da Kathrine Josefsen spillede bolden tilbage og spurgte til en mulig løsning, kom den prompte. Private biler kom i spil.

»Førhen kunne det hele blive så komplekst. Nu løser vi problemet nu og her. Vi spiller tennis,« som hun siger.

Tålmodighed og tid

Kathrine Josefsen indrømmer dog også, at der har været knaster i forandringsprocessen.

»Alle troede, at det ville være lyserødt, men kontinuitet kræver, at ingen er syge, holder ferie, går på pension eller på barsel. Og det er en kulturændring, vi er i gang med. Også for mig er det svært at ændre tankegang, og vi kan ikke ændre alt på et halvt år.«

Vagtplaner bliver lagt for otte uger ad gangen, og i område nord er der 60 hjælpere og assistenter – blandt dem ufaglærte og afløsere uden erfaring. Nogle af dem er ikke vant til at skrive og dokumentere.

»Jeg har en hel flok, der skal tages i hånden. Generelt er medarbejderne meget optaget af kerneopgaven og ser ikke altid, hvad der skal til for at få alle brikker til at spille sammen,« forklarer Kathrine Josefsen.

Guldkorn fra medarbejderne

Det nyeste skridt i projekt selvstyrende teams er, at medarbejderne selv har stået for ferieplanlægningen.

Det er tanken, at modellen med de selvstyrende teams skal udbredes til de to andre hjemmeplejedistrikter i Thisted Kommune efter afslutningen af projektperioden om et år.

Social- og sundhedsassistent Majbrit Bertelsen har et klart budskab til kolleger i de øvrige distrikter i Thisted Kommunes hjemmepleje.

»De skal glæde sig. Det er nogle gode ting, vi har forandret,« siger Majbrit Bertelsen.

Kathrine Josefsen: »Det bedste råd er at turde tænke anderledes – være åben og lytte til medarbejderne. Der kommer altså nogle guldkorn fra dem.«

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.