Ny app gør introduktionen som sosu-medarbejder mere overskuelig
Sosu-assistenterne Vanessa Bagge (tv.) og Kamilla Hyldekrog er begge meget tilfredse at bruge den nye app i introduktionen af nye medarbejdere. Den giver både den nyansatte og dem som mentorer et systematisk overblik.

Ny app gør introduktionen som sosu-medarbejder mere overskuelig App gør introduktionen til arbejdet på plejehjemmet meget mere overskuelig for både den nye medarbejder, og den der skal oplære, siger to sosu-assistenter.

Der ligger en hel klar plan for introduktionen af nye sosu-medarbejdere på Baldersbo Plejecenter i Høje-Taastrup Kommune. På plejecenteret har de i halvandet år testet en ny app, som indeholder alle de oplysninger, du som nyansat sosu-medarbejder har brug for. Første arbejdsdag får den nye medarbejder adgang til app’en, og den tilkoblede mentor guider så medarbejderen gennem oplysninger.

Social- og sundhedsassistent Kamilla Hyldekrog har foreløbig været mentor for fire nye medarbejdere, og hun er meget tilfreds med det nye introduktionsforløb med en app i stedet for en bunke A4-ark med lister, som introduktionsforløbet tidligere bestod af.

Da jeg først kom i gang med at spekulere over vigtige oplysninger til nyansatte, slog det mig, hvor meget nyansatte skal vide

Vanessa Bagge, sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant på Baldersbo Plejecenter

I praksis foregår forløbet på den måde, at hun sætter sig med den nyansatte, og sammen gennemgår de en skræddersyet introduktion med oplysninger for Høje-Taastrup Kommune og nogle specifikke for plejecenteret. Når den nyansatte f.eks. er blevet vist rundt på plejecenteret, kan de så vinge det af i introduktionsforløbet, og app’en viser næste punkt.

»Det er blevet nemmere, og man kommer hele vejen rundt. Jeg synes personligt, at man kunne glemme at kigge A4-arkene igennem, eller de kunne blive væk. Men når man går ind på app’en, får man at vide, hvor langt man er kommet i forløbet. Man kommer nemmere omkring det, man skal introduceres til, og det er udpenslet bedre på app’en end i de gamle skemaer. Samtidig sikrer den, at det er samme kvalitet til alle nye,« siger hun.

Vigtig brik i fastholdelse

Vanessa Bagge er sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant på Baldersbo Plejecenter. Hun har været med til at finde frem til de oplysninger, der skulle være med i app’en.

»Da jeg først kom i gang med at spekulere over vigtige oplysninger til nyansatte, slog det mig, hvor meget nyansatte skal vide. Det er f.eks rigtig vigtigt at vide, hvor vaskemaskinerne er henne, hvis man nu har sin første weekendvagt efter tre ugers ansættelse, og man skal bruge den. Det kunne blive glemt tidligere, men med app’en har vi et afkrydsningssystem, så alt bliver gennemgået,« siger hun.

Vanessa Bagge er også mentor for de nye medarbejdere, og hun har oplevet, at app’en får folk til føle sig mere velkomne, fordi de får en mere systematisk introduktion, og derfor hurtigere kommer til at føle sig trygge ved den nye arbejdsplads.

»Vi har haft problemer med at fastholde de nye medarbejdere, og derfor er app’en en vigtig brik i vores rekruttering og fastholdelse af nye medarbejdere. Vi vil gerne have nye kolleger, der kan lide stedet,« siger hun.

Nemt og tilgængeligt overblik

App’en er blevet sat i verdenen for at tilgodese de nye medarbejdere, men mentorerne har også flere fordele ved det nye værktøj.

I vores fag føler vi nogle gange, at vi får trukket nogle systemer ned over hovedet, og det er svært at finde ud af. Men med denne app er der ikke noget at tage fejl af, den er nem og tilgængelig, og det er vigtigt for os

Vanessa Bagge, sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant på Baldersbo Plejecenter

»Under introduktionen kan jeg logge ind på app’en på hvilken som helst iPad og se, hvor langt vi er nået i forløbet, og hvad jeg mangler at fortælle om. Før skulle vi huske, om vi havde husket det hele i introduktionen, og der kan man i en travl hverdag hurtigt glemme, hvor langt man er nået. Så står man pludselig med en kollega, der efter tre uger stadig ikke ved, hvor maden skal hentes henne, for det stod på et af de papirer, der blev væk. Nu har man som mentor fået mere ro på og overblik i introduktionsforløbet,« forklarer Vanessa Bagge og fortsætter:

»I vores fag føler vi nogle gange, at vi får trukket nogle systemer ned over hovedet, og det er svært at finde ud af. Men med denne app er der ikke noget at tage fejl af, den er nem og tilgængelig, og det er vigtigt for os. Jeg har endnu ikke hørt en eneste sige, det kan jeg ikke finde ud af.«

Ligeledes kan det også være en hjælpende faktor, at både den nye medarbejder, mentor og den daglige leder kan følge med i introduktionsforløbet, siger Kamilla Hyldekrog.

»Det er meget rart, at lederne er med på sidelinjen. Det er ikke sådan, at de sidder og holder øje med, hvor lang tid introduktionen varer, det er mere, at de kigger efter, om der er noget de skal hjælpe med eller følge op på, som f.eks. at tilmelde den nye medarbejder et specifikt kursus,« siger Kamilla Hyldekrog.

Læs også: App skal fastholde nye plejemedarbejdere i Høje-Taastrup

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.