I en praksissammenfatning offentliggør Styrelsen for Patientklager nu 81 konkrete casehistorier, der involverer informeret samtykke. Sammenfatningen er tænkt som et opslagsværk til bl.a. klinikere, så de bedre kan forstå, hvornår information og samtykke er tilstrækkeligt, og hvornår det ikke er tilfældet.Foto: Styrelsen for Patientklager

Informeret samtykke: Hvad klager patienter over, og hvornår får de ret? Styrelsen for Patientklager offentliggør en praksissammenfatning med 81 cases, der opsummerer konkrete klager og afgørelser i anonymiseret form for at gøre klinikere og klagere klogere på informeret samtykke.

En 56-årig kvinde kontaktede egen læge på grund af feber, smerter ved vandladning, udflåd, kvalme og opkast. Den praktiserende læge foretog en gynækologisk undersøgelse af kvinden og podede i denne forbindelse for klamydia og gonorré. Det var kvinden utilfreds med og klagede til Styrelsen for Patientklager. Sagen er blot en af de henved 10.000 klager, som Styrelsen for Patientklager modtager hvert år, og den indgår i et nyt opslagsværk om konkrete sager og deres afgørelser. Praksissammenfatningen har fokus på emnet...

Prøv Kommunal Sundhed gratis i 4 uger

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.