I stedet for at tale om en borger med demens som værende f.eks. udadreagerende skal plejepersonalet anerkende adfærden som netop den borgers kommunikationsform og være nysgerrig efter at forstå den, mener Mette Sofie Haulrich, leder af Hundested Plejecenter.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Plejecenterleder: Ny bog om ’demenssprog’ kan give bedre forståelse for arbejdet med demens Lederen af Hundested Plejecenter, Mette Sofie Haulrich, bidrager sammen med andre ledere og medarbejdere fra centret i en ny bog med praksisnær viden om arbejdet med borgere med demens. Hun håber, at bogen vil blive brugt til sparring og inspiration.

»Vi kommer nemt til at skubbe borgere med demens fra os med vores ord.« Vi er mest optagede af at lære borgerne at kende, så vi kan skabe de bedste forudsætninger for et godt liv for den enkelte Mette Sofie Haulrich, leder, Hundested Plejecenter Sådan lyder det fra Mette Sofie Haulrich, leder af Hundested Plejecenter, om den måde, som vi både som samfund, pårørende og plejeansatte til tider omtaler borgere med demens på. »Vi taler om, at borgerne er ’udadreagerende’,...

Prøv Kommunal Sundhed gratis i 4 uger

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.