»Vi sender mange til borgere til håndtering uden for akutområdet og få til akutmodtagelserne. Og samtidig får akutmodtagelserne for mange ikke-akutte problemstillinger,« siger Jonas Egebart, direktør i Hovedstadens Akutberedskab.

Egebart åben for kritik: »Begge opfattelser kan godt være sande« Jonas Egebart, direktør i Hovedstadens Akutberedskab og chef for 1813, mener ikke, at fokus på svartider og sygeplejersker ved telefonerne giver forkerte henvisninger til akutafdelingerne. Han påpeger, at også ikke-akutte problemstillinger skal henvises til hospitalerne, fordi de også har ansvaret for lægevagtsfunktionen.

Når ledelsen på Akutafdelingen på Nordsjællands Hospital i Dagens Medicin klager over, at for mange ikke-akutte problemstillinger bliver henvist fra 1813, så melder Jonas Egebart, direktør i Hovedstadens Akutberedskab og dermed også chef for 1813, hus forbi. Ifølge Jonas Egebart ‘ejer’ akutafdelingen nemlig funktionen som vagtlæge. »Den almene medicinske ydelse samt de akutte patienter uden for åbningstid er Nordsjællands Hospitals opgave,« siger han. »Det er vigtigt at sige, for nogle af de patienter, vi henviser, er sendt til lægevagtsbesøg, og...

Prøv Kommunal Sundhed gratis i 4 uger

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.